Ajankohtaista

Uutta päin -seminaari 20.5.! Jounin kaupan Sampo Kaulanen kehottaa unohtamaan käsijarrun
18.05.2015

 

Grow Up -kasvuyrityskilpailu starttaa Rytmikorjaamon "Uutta päin" -seminaarissa

 

Jounin kaupan Sampo Kaulanen kehottaa painamaan käsijarrun alas

 

 

Kolmatta kertaa järjestettävä Grow Up -kasvuyrityskilpailu käynnistyy toukokuun 20. päivä Seinäjoen Rytmikorjaamolla järjestettävässä "Uutta päin" -seminaarissa. Vuoden 2015 Grow Up -kasvuvalmennusprosessin ensimmäisessä tapahtumassa käsitellään muuttuvaa maailmaa yritystoiminnan näkökulmasta. Seminaarin puhujat ohjaaja Tuukka Temonen, lakimies Pekka Puolakka ja kauppias Sampo Kaulanen kertovat, miten hankalalta näyttävät olosuhteet saadaan käännettyä voitoksi ja miten heittäytyminen tuottaa uudenlaista menestystä.

 

Pienen Äkäslompolon kylän K-kauppias Sampo Kaulanen on käynyt kovan yrittäjäkoulun. Hänen aloittaessaan K-Market Jounin kaupan pyörittämisen vuonna 2008 yrityksellä oli 14 miljoonan investointivelat ja käytännössä nollan euron markkinointibudjetti.

 

– Vaihtoehtoja ei ollut, oli pakko löytää uudenlaisia keinoja saada porukkaa kauppaan. Päätin laittaa itseni täysillä likoon ja sosiaalinen media tuntui oikealta kanavalta tähän, Kaulanen kertoo.

 

Taival koko kansa kauppiaaksi alkoi toden teolla vuonna 2010, kun Kaulanen osallistui Hjallis Harkimon luotsaamaan Diili-tosi-tv-ohjelmaan.
– Ohjelma toi minulle lisää näkyvyyttä, jonka hyödynsin sitten itseni tuotteistamisessa, hän jatkaa.

 

Jatkuvaa uudistumista

 

Tärkein asia sosiaalisessa mediassa on Kaulasen mukaan läsnäolo ja vuorovaikutukseen pyrkiminen.
– Ei ihmisiä kiinnosta pelkkä villasukka, vaan ihminen, joka sen villasukan on kutonut. Somessa on rohkeasti näytettävä ihmiset tarinan takana, ei pelkkää koneistoa, Kaulanen summaa.

 

Neljännesmiljoona some-seuraajaa aiheuttaa kauppiaalle myös paineita. Pelkkä tykkääjien kerääminen ei kanna kovin pitkälle, vaan somessa on pystyttävä uudistumaan koko ajan.
– Käsijarru on painettava mieluummin alas kuin vedettävä ylös. Täytyy rohkeasti hakea uusia juttuja ja kokeilla kaikenlaista. Jos ei yhtään pelota tai jännitä, niin sitten ei ole hyvä juttu kyseessä, kauppias sanoo.

 

Uudet tuulet puhaltavat Jounin kaupassa kesän mittaan. Kaikkea ei kauppias halua paljastaa, mutta uudentyyppistä, vuorovaikutteista verkkosivustoa ollaan tekemässä parasta aikaa ja uusi aluevaltaus on luvassa vaatemalliston myötä.

 

– Pari viime vuotta ovat olleet melkoista pyöritystä, mutta kyllä tämän jaksaa, kun hommasta tykkää. Oikeanlaiset kumppanit ja verkostot ovat auttaneet minua matkassa paljon. Ja aina välillä voi vetäytyä metsäpirttiin akkuja lataamaan, Kaulanen toteaa.

 

"Uutta päin" -seminaariin voi ilmoittautua tästä. Myös kilpailun kilpailija- ja sparraajailmoittautumiset otetaan vastaan verkkosivuston kautta.


Takaisin uutisiin