Ajankohtaista

KASVUN TIELLÄ! Bayerncar
30.08.2016

 

Grow up -kilpailun Get the Beat -aloitusseminaarissa Seinäjoen Rytmikorjaamolla kuullaan 6.9.2016 "revolverihaastattelussa" mm. Joni Nelimarkkaa.

Tutustu Bayerncariin Seinäjoelta! 

 

Joku aina myy – Bayerncarilla asenne ei tunne taantumaa

Bayerncar on seinäjokelainen premium-luokan autoja myyvä autokauppa. Toimipaikkana on tällä hetkellä Seinäjoki, mutta myyntiä tehdään koko Suomeen. Pääpaino on saksalaismerkeissä, mutta joskus voi löytyä kilpakalustoa tai ehkä veneitäkin. Toimintaa on käynnistelty pienempimuotoisena vuonna 2000. Bayerncar on toiminut vuodesta 2003 alkaen oy-muotoisena. Yrittäjä ja toimitusjohtaja Joni Nelimarkka vastasi kysymyksiin kasvusta ja haasteista sekä antoi muutamia vinkkejä yrittäjille kasvun polulle.

 

Somen voimaa, yksi kuva 120000 tykkäystä, 35000 kommenttia! 

"Baijerin" legendaarinen pipo on tunnettu ympäri maata, tuttu etenkin suomalaisten huippu-urheilijoiden päässä. 

Yrittäjä, toimitusjohtaja Joni Nelimarkka.

  

Mitä kasvu tarkoittaa teillä?

 

ETEENPÄINMENEMISTÄ. Kasvua tulee, kun asiat tehdään tehokkaammin. Kun ollaan esillä ja positiivisella asenteella uteliaita ympäröivään maailmaan. Piiri laajenee, tulee uusia mahdollisuuksia.

 

AUTO ON ARKEA. Autot kuuluu jokaisen ihmisen maailmaan ja siksi erilaisia yhteistyöideoita on suht´ helppo toteuttaa ja testata.

 

YHDISTÄMISTÄ. Ei saa hautautua toimiston uumeniin. Kasvaakseen voi linkittyä myös muihin toimialoihin ja asioihin ja synnyttää yllättäviä mahdollisuuksia.

 

AINA ON VERKOSTOITUMISHETKI. Yrittämisessä ja kasvussa verkostoituminen on ydinasia.

 

Mitä kasvun haasteita olette tunnistaneet matkallanne?

 

HAASTEITA ON JOKA PÄIVÄ. Ongelmanratkaisua saa tehdä aamusta alkaen. Pysyykö pää kylmänä sen kanssa, että kasvu tulee oikeassa suhteessa henkilökunnan resursseihin ja valuutta ja talouspuoleen. Ei saa mennä liian suin päin..

 

VARASTOSALDO NOLLA? Meillä on noin 50-70 auton varasto, eikä se kata aina kysyntää. Henkilökunta pysyy kyllä mukana, varastoa ei aina voi ennakoida.

 

VEROTUS. Autoverotuksen asioissa saa olla tarkkana. Lukuisia kertoja on muutettu säädöksiä ja tämä vaatii reagointikykyä ja nopeutta.

 

SUU SÄKKIÄ MYÖTEN? Olemme aika pieni yritys, mutta haukkaamme isoja paloja markkinoinnissa. Aina eivät resurssit olekaan samalla aikataululla käytettävissä eri toimijoilla, jolloin vasteaika on tavoitteeseen nähden liian pitkä asiakkaan tarpeisiin reagoimiseen.

 

Millä keinoilla olette näitä haasteita purkaneet?

 

ASIANTUNTIJAT. Olemme tehostaneet eri osa-alueilla, matka on tässä kesken. Otamme matkalle mukaan asiantuntijaorganisaatioita. Laaja asiantuntijaverkosto on hurjan tärkeä, ettei yritys ja yrittäjä käytä päivittäisen oman ydintekemisen energiaa väärään paikkaan.

 

LUOTA. Keskity omaan tekemiseen, älä mieti mitä muut kuolloisessakin tilanteessa tekisi. Luota omaan tekemiseen ja toteuta omaa visiota. Ehkä asiat tehdään meillä valtavirrasta poiketen – onko oikein tai väärin, sen sanoo sitten aika.

 

EROTU JA HALLITSE. Bayerncar erottuu räväkällä markkinoinnilla, sosiaalisessa mediassa erityisesti. Välimatka isompiin toimijoihin on kuroutumassa umpeen. Nyt olemme jo ajatuksissa siirtymässä uuteen ja keksitään uusia lähestymistapoja. Ei riitä että olet hyvä, vaan pitää olla ylivoimainen – erottaudu massasta. Kaikki yrittämisen osa-alueet ja sidosryhmät pitää toimia, joka sektorilla pitää soittaa samaa kappaletta.

 

Mikä on suurin polvilleen meno ja mitä siitä opit?

 

– 15 vuoden aikana on toki tullut lukuisia tilanteita. Ehkä suurin vaikutus yritykseen ja minuun on ollut yrityksen omistuspohjaan tehdyillä muutoksilla: miten tästä mennään eteenpäin? Isojen muutoksien tilanteessa saanut ristiä kätensä ja saanut käytännössä vahvistusta, että tekemällä ja luottamalla johdatukseen pysyy homma koossa ja pääsee eteenpäin.

 

– Jollakin sairaan tavalla rakastan mennä pienen riskin kanssa eteenpäin. Kun ihminen on pienessä hälytystilassa, pystyy uskomattomiin asioihin. Silloin kun ei ole pakko tehdä jotakin, ei altistu itsensä likoon laittamiselle.

 

Kuka tai mikä taho, asia tai ominaisuus on tärkein yrityksen kasvulle?

 

UUSIA IHMISIÄ. Reviiriä tulee laajentaa niin, että yrittäjä tutustuu vähintään 2-5 uuteen henkilöön per viikko. Verkostoituminen ja uteliaisuus siihen mitä ympärillä tapahtuu ja mitä kukin tekee paitsi opettaa uutta, myös tarjoaa mahdollisuuden tarjota omia tuotteita tai palveluita puolin toisin.

 

ASIAKAS VALITSEE. Asiakas päättää onko sen arvoinen, että tulee kaupat tai kumppanuus. Asiakaspalvelu pitää saada sille tasolle, että asiakas sanoo wau. Pitää olla kiinnostunut asiakkaasta ja siitä että mitä asiakas tekee omalla kentällään ja omassa elämässään.

 

OLE SINÄ. Persoona pitää heittää työssä ja yrittämisessä peliin. Jokainen meistä on erilainen. Tärkeää on tehdä itsenään töitä, pitää uskaltaa siis heittäytyä. Panosta asiakkaaseen ja käytä aikaa asiakkaaseen.

 

AINA VOI. Joku aina myy autot, talot, kampaa hiukset. Jos lamaantuu taloustilanteen tai muun haasteen edessä, niin peli on luovutettu. Työhanskat käteen ja tekemään! Ei tarvitse sitten sanoa ettei olisi yritetty ja tehty. Unelman tavoittamiseen on mahdollisuuksia, olkoon mikä taloustilanne tai suhdanne tahansa.

 

UNELMASTA VIESTIMINEN. Unelman ja idean jakaminen henkilökunnan kanssa. On pidettävä tasaisin välein palaveri: missä ollaan ja mihin ollaan menossa – mitä se vaatii meiltä ja mitä se tuo.

 

Mitä sanot kasvua miettiville yrityksille?

 

– Näen tosi paljon todella hyviä ideoita muilla ihmisillä, yrityksillä. Peilaan omasta lähtökohdasta yritysten ideoita, ja kannustan monia: Tosi hyvä idea! Älä anna pelon hiipiä ja sitoa sinua. Jos pelko kasvaa.. liian moni hyvä juttu jää pöytälaatikkoon lojumaan. Joudun itsekin taistelemaan entä jos epäonnistun -ajatuksen kanssa. Yleensä idea kantaa - kuitenkin.

 

Jonia haastatteli Katja Myyryläinen Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarilta.

Ilmoittaudu Get the Beatiin täällä (klik!)


Takaisin uutisiin